3x3

Heyecan verici, dinamik ve yenilikçi 3x3 Basketbol, dünyanın her yerinde oynanan farklı formatlardaki sokak basketbolundan esinlenerek geliştirilmiştir. FIBA tarafından desteklenen bu maçlarda üç kişilik iki takım standart bir yarı saha içerisinde karşılaşır.

3x3 Basketbol, uluslararası yarışma formatında ilk defa başarılı bir şekilde 2010 yılında Singapur'da düzenlenen Gençlik Olimpiyat Oyunları’nda (YOG) yer almış ve sonrasında yıllık bazda düzenlenen 3x3 Dünya Turu ile kendine sağlam bir yer edinmiştir.

FIBA 3X3 Dünya Turu etapları ile ilgili videoları
youtube.com/3x3planet adresinden izleyebilir, 3x3 Basketbol hakkında daha fazla bilgi için tbf.org.tr/organizasyonlar/3x3,fiba.com/3x3, twitter.com/3x3planet sitelerini ziyaret edebilirsiniz.

FIBA 3x3 Resmi Oyun Kuralları

Ocak 2018

FIBA 3x3 Resmi Oyun Kuralları ve Resmi Yorumları’nda belirtilmeyen her durum için en son yayınlanan FIBA Resmi Basketbol Oyun Kuralları geçerlidir.

Madde 1. Saha ve Top

1.1. Müsabaka 3x3 basketbol sahası ve bir pota ile oynanacaktır. Nizami 3x3 basketbol sahası 15m (genişlik) x 11m (boy) dir. Oyun alanı, tek pota altında bir “şarjsız yarım daire” çizgisine, serbest atış çizgisi (5.80m), iki sayı çizgisi (6.75m) ve nizami ölçülerde bir kısıtlamalı alana sahip olmalıdır. Geleneksel/klasik basketbol yarı sahası da kullanılabilir.

1.2. Bütün kategorilerde, resmi 3x3 topu kullanılacaktır.

Not: 1. 3x3 basketbol, altyapı düzeyinde her yerde oynanabilir; saha çizgileri - eğer varsa - mevcut sahaya adapte edilir. FIBA 3x3 Resmi Müsabakaları pota ve potaya monte şut saati dahil olmak üzere yukarıdaki tüm şartlara uygun olmak zorundadır.

2. FIBA Resmi Müsabakaları Olimpiyat Turnuvaları, 3x3 Dünya Kupası (U23 ve U18 dahil), Bölge Kupaları (U18 dahil) ve 3x3 Dünya Turu’dur.

Madde 2. Takımlar

Her takım 4 oyuncudan oluşur (3 oyuncu sahada, bir oyuncu yedek).

Not: Sahadan veya tribünden herhangi birinin koçluk yapması yasaktır.

Madde 3. Müsabaka Hakemleri

Müsabaka hakemleri 2 hakemden ve 3 masa görevlisinden oluşur.

Not: Madde 3 altyapılarda uygulanmaz.

Madde 4. Oyunun Başlaması

4.1. Her iki takım müsabaka öncesinde birlikte ısınır.

4.2. Hangi takımın topla ilk oynama hakkı olacağına yazı tura ile karar verilir. Yazı turayı kazanan takım, topla oynama hakkını oyunun başlangıcında mı yoksa muhtemel bir uzatmada mı kullanacağını seçer.

4.3. Müsabaka sahada her takımdan 3 oyuncu ile başlamak zorundadır.

Not: Madde 4.3 altyapı etkinliklerinde zorunlu değildir.

Madde 5. Puanlama

5.1. Yayın içinden atılan her şut için 1 puan verilecektir.

5.2. Yayın dışından atılan her şut için 2 puan verilecektir.

5.3. Her bir başarılı serbest atış için 1 puan verilecektir.

Madde 6. Oyun süresi / Müsabakanın kazananı

6.1. Nizami oyun süresi 10 dakikalık bir periyottur. Süre top ölü olduğunda ve serbest atışlarda durdurulmalıdır. Süre topun el değiştirmesi tamamlandığında yeniden başlatılmalıdır (hücum takımının ellerine geçer geçmez).

6.2. Ancak nizami oyun süresi bitmeden önce bir takım 21 veya daha fazla bir sayı yaparsa müsabakayı kazanır. Bu kural normal oyun süresinde geçerlidir, uzatma süresinde uygulanmaz.

6.3. Oyunun bitiminde eğer skor eşitse, bir uzatma periyodu oynanacaktır. Uzatma periyodu başlamadan önce bir dakikalık oyun arası verilir. Uzatmada 2 sayı atan ilk takım müsabakayı kazanır.

6.4. Bir takım eğer müsabakanın başlayacağı belirtilen saatte sahada oynamaya hazır bulunmaz ise müsabakayı hükmen kaybeder. Hükmen yenilgi durumunda müsabaka sayısı w-0 veya 0-w (“w” kazanan) olarak yazılır.

6.5. Bir takım oyun süresi bitmeden sahayı terk eder veya tüm oyuncuları sakatlık veya diskalifiye nedeni ile oyun dışı kaldığında müsabakayı kendiliğinden yenilgi ile kaybeder. Kendiliğinden yenilgi durumunda, yenen takım müsabaka skoru veya hükmen yenilgi seçeneklerinden birini seçer, her iki durumda da kendiliğinden yenilen takımın sayısı 0 olarak belirlenir.

6.6. Bir takım kusurlu bir kendiliğinden yenilgi ile ya da herhangi bir hükmen yenilgi ile kaybettiğinde yarışmadan da diskalifiye edilecektir.

Not: Oyunun süresini tutmak için bir oyun saati yoksa, oyun süresi ve/veya belli bir skora ulaşarak oyunun süresinden önce bitmesi hususları organizatörün takdirine bağlıdır. FIBA sayı limiti ile oyun süresinin uyumlu olarak ayarlanmasını önermektedir (10 dakika / 10 sayı, 15 dakika / 15 sayı, 21 dakika / 21 sayı).

Madde 7. Fauller / Serbest atışlar

7.1. Bir takım 6. takım faulünü aldıktan sonra cezalı duruma düşer. Oyuncular Madde 16’daki durumlar hariç olmak üzere kişisel faul sayısından ötürü diskalifiye edilmezler.

7.2. Atışın başarısız olması halinde, atış halindeki oyunculara yay içinde yapılan faullerde 1 serbest atış hakkı verilirken, yayın dışındaki faullerde 2 serbest atış hakkı verilir.

7.3. Atış hali sırasında yapılan bir faul ve takiben başarılı bir sayı varsa ilave bir serbest atış hakkı verilir.

7.4. 7,8 ve 9. takım faulleri için her zaman 2 atış hakkı verilir. 10. ve sonraki fauller için 2 serbest atış ve topu oyuna sokma hakkı verilir. Bu şart aynı zamanda atış halindeki faullerde de uygulanır ve madde 7.2 ile 7.3’ü geçersiz kılar.

7.5. Bütün teknik fauller için her zaman 1 serbest atış ve topu oyuna sokma hakkı verilecektir; sportmenlik dışı fauller içinse her zaman 2 serbest atış ve topu oyuna sokma hakkı verilecektir. Teknik ve sportmenlik dışı faullerden sonra oyun yayın arkasından, oyun sahasının tepesinde topun savunma tarafından hücuma verilmesiyle devam edecektir.

Not: Hücum faul sonrasında serbest atışlar verilmeyecektir.

Madde 8. Topla oynama

8.1. Başarılmış bir sayı veya son serbest atış sonrasında (devamında topu oyuna sokma hakkı durumu hariç)

- Sayı yiyen takımdan bir oyuncu, (oyun sahası çizgilerinin dışarısı hariç) direk potanın altından topu sürerek veya paslaşarak topu iki sayı çizgisinin gerisine taşıyacaktır.

- Savunma takımının, şarjsız yarım dairede savunma yapması yasaktır.

8.2. Başarısız bir sayı veya son serbest atış sonrasında (devamında topu oyuna sokma hakkı durumu hariç)

- Ribaunt sonrası topu eğer hücum takımı alırsa yayın dışına çıkmadan sayı yapma denemesine devam edebilir.

- Ribaunt sonrası topu eğer savunma takımı alırsa top yayın arkasına top sürme veya pas ile dönmelidir.

8.3. Eğer savunma takımı topu çalar veya blok yaparsa top yayın arkasına top sürme veya pas ile dönmelidir.

8.4. Herhangi bir ölü top sonrası topu oyuna sokma hakkı verilen takımın kontrolü, iki sayı çizgisinin tepesinden ve yayın arkasından, savunma ve hücum oyuncuları arasında topun alınıp verilmesi sonrasında başlar.

8.5. Bir oyuncunun yayın arkasında olması için her iki ayağının da çizginin arkasına geçmesi gerekir.

8.6. Hava atışı durumunda top savunma takımına verilecektir.

Madde 9. Oyalanmak

9.1. Oyalanmak veya aktif olarak oynamamak (örneğin, sayı atmaya çalışmamak) bir ihlaldir.

9.2. Eğer sahada bir şut saati bulunuyorsa, bir takım 12 saniye içinde şut denemelidir. Şut saati top hücum oyuncularının ellerine geçtiği anda çalıştırılmalıdır (topun iki sayı çizgisinin gerisinde savunma tarafından hücuma verilmesinden sonra veya başarılı bir atış sonrası potanın altından).

9.3. Top yayın gerisine çıkarıldıktan sonra, hücum oyuncusunun yayın içerisine tekrar girerek 5 saniyeden fazla bir süreyle potaya yanı veya arkası dönük olarak top sürmesi ihlaldir.

Not: Eğer sahada bir şut saati yoksa ve takım yeterince potaya hamle yapmıyorsa hakem son 5 saniyeyi saymak suretiyle takımı hücumu uyaracaktır.

Madde 10. Oyuncu değiştirme

Topun iki sayı çizgisinin gerisinden takımlar arasında alınıp verilmesi öncesi herhangi bir ölü top durumunda veya serbest atış öncesi herhangi bir takım oyuncu değişikliği yapabilir. Yedek oyuncu takım arkadaşı sahadan dışarıya çıktığında ve kendisiyle fiziksel temas yarattığında oyuna girebilir. Yedekler sadece potanın ters tarafında saha bitiş çizgisinin arkasındaki yerde durabilir ve değişiklik için hakemlere veya masa görevlilerine bir işaret vermek zorunda değillerdir.

Madde 11. Molalar

11.1. Her bir takıma 1 mola hakkı verilmiştir. Herhangi bir oyuncu veya yedek oyuncu topun ölü olduğu durumda mola isteyebilir.

11.2. TV yayını olan müsabakalarda organizatörler oyun saati 6:59 veya 3:59’u gösterdikten sonraki ilk ölü top anında olmak üzere 2 adet televizyon molası uygulaması yapabilirler.

11.3. Tüm molalar 30 saniye uzunluğunda olacaktır.

Not: Mola ve oyuncu değişiklikleri sadece top ölü olduğu zaman istenilebilir, topun canlı olduğu durumlarda (Madde 8.1) istenemez.

Madde 12. Video Kullanılışı

12.1. Mevcut ise, Anlık İzleme Sistemi (Instant Replay System-IRS) hakemler tarafından oyun esnasında aşağıdaki durumları incelemek için kullanılabilir

1. Oyun sırasında herhangi bir zamanda, skorun doğruluğunu belirlemek ya da oyun veya şut saatiyle ilgili herhangi bir sorun sebebiyle,

2. Oyun süresinin sonunda yapılan atışın sürenin dolmasından önce yapılıp yapılmadığını ve/veya başarılı olan atışın 1 ya da 2 sayı olduğunu,

3. Normal oyun süresinin son 30 saniyesindeki veya uzatma periyodu esnasındaki herhangi bir durum için,

4. Bir takımın talep oluşturması halinde

12.2. İtiraz prosedürü (Madde 13) uygulanırsa, video sadece oyun süresinin sonunda yapılan son atışın süre bitmeden önce yapılıp yapılmadığı ve/veya başarılı olan atışın 1 ya da 2 sayı mı sayılacağını belirlemek için kullanılabilir.

Not: Talep oluşturmak sadece Olimpiyatlar, Dünya Kupası (sadece açık kategori) ve Dünya Turu’nda ve ayrıca ilgili yarışmanın kurallarında öngörülmüş ve IRS mevcutsa mümkündür.

Madde 13. İtiraz prosedürü

Bir takım bir hakem kararı tarafından verilen karar veya herhangi bir olay nedeni ile müsabaka sırasında kendi aleyhlerine bir durum oluştuğuna inanıyorlar ise, itiraz prosedürü şu şekilde ilerlemelidir:

1. İtiraz eden takımın bir oyuncusu müsabakanın bitiminde derhal, hakemler maç kağıdını onaylamadan (imzalamadan) önce, maç kağıdında ilgili yeri imzalamalıdır.

2. 30 dakika içerisinde durumu açıklayan bir yazıyı 200 $ teminat ücreti ile birlikte Spor Direktörüne (Müsabaka Yöneticisi) sunmalıdır. Eğer itiraz kabul edilirse teminat ücreti iade edilir.

Madde 14. Takımların sıralanması

Grup ya da genel müsabaka sıralamasının her ikisinde de (turlardaki sıralamalar hariç olmak üzere) aşağıdaki sınıflama kuralları uygulanır.

Eğer takımlar yarışma esnasında aynı seviyeye ulaştıysa, beraberliği bozmak için aşağıdakiler sırayla uygulanacaktır:

  1. En çok kazanan (veya aynı sayıda müsabaka sayısı olmayan farklı gruplar arası kıyaslama durumlarında kazanma oranı yüksek olan)
  2. İkili averaj (sadece galibiyet ve mağlubiyet dikkate alınır ve sadece grup içi sıralamada uygulanır).
  3. Averajda en çok sayı atan (hükmen yenilgi durumundaki skoru hesaba katmadan)

Eğer takımlar bu üç işlemden sonra hala berabere ise en çok seri başı olan takım kazanmış sayılır.

Turlardaki sıralama (tur, bağlı turnuvalar serisi olarak tanımlanır), oyuncular (oyuncular her turnuvada yeni takım yaratabiliyorsa) veya takımlar (eğer oyuncular tüm tur için tek bir takıma bağlıysa) baz alınarak yapılır. Tur sıralamasında izlenecek sıra aşağıdaki gibidir:

i. Final etkinliğinde veya eğer final turuna katılma hakkı final etkinliğinden daha önce kazanıldıysa o etkinlikteki sıralama;

ii. Nihai sıralama için her tur etabında toplanan tur sıralama puanları;

iii. Turda alınan en fazla galibiyet (veya oynanan maç sayıları eşit değilse galibiyet oranı)

iv. Turdaki en yüksek sayı ortalaması (hükmen yenilgi skorları dikkate alınmaksızın)

v. Beraberliği bozmak için yapılan sıralama, her bir etkinlik için yapılan kura çekilişleriyle aynı anda yapılacak bir tur kura çekiliş sıralaması olacaktır.

Not: Tur kura çekiliş sıralaması, bir sonraki etkinlikte oynayıp oynamayacaklarına bakılmaksızın bir tura katılan tüm takımlarla yapılır.

Madde 15. Seri başı kuralı

Takımlar, takım puanlarıyla bağlantılı olarak seri başı yapılırlar (takımların 3 oyuncusunun yarışma öncesi sıralama puanlarının toplamı). Takım sıralama puanlarının aynı olması durumunda seri başları yarışma öncesinde rastgele belirlenecektir.

Not: Ulusal takım yarışmalarında seri başı belirleme, federasyonun 3x3 sıralamasına göre yapılacaktır.

Madde 16. Diskalifiye

Bir oyuncu 2 sportmenlik dışı faul aldığında (teknik faullerde uygulanmaz) hakem tarafından oyundan ihraç edilecektir, organizatörler tarafından turnuvadan da ihraç edilebilir. Bundan ayrı olarak, şiddet, sözel veya fiziksel saldırı, oyun sonuçlarına şaibe karıştırmak, FIBA’nın Anti-Doping Kuralı’nın ihlali (FIBA İç Yönetmeliği 4 no.lu kitap) veya FIBA Etik Kod ihlali (FIBA iç yönetmeliği 1 no.lu kitap, 2. Bölüm) hâlinde ilgili oyuncu(lar) organizatör tarafından etkinlikten ihraç edilecektir. Organizatör yukarıda bahsedilen davranışlar nedeni ile takımın diğer üyelerinin katkısından (herhangi bir icraatta bulunmamak yoluyla da olabilir) ötürü tüm takımı da ihraç edebilir. FIBA’nın, etkinlik kuralları, play.fiba3x3.com’un Hüküm ve Koşulları ve FIBA İç Yönergeleri çerçevesinde disiplin yaptırımlarını uygulama hakkı işbu 16. Madde’deki diskalifiye uygulamasından bağımsızdır.

Madde 17. U12 Kategorilerine Uyarlama

U12 kategorileri için kuralların aşağıdaki şekilde uyarlanması tavsiye olunur:

1. Mümkünse pota 2.60 m’ye kadar indirilebilir.

2. Uzatmada ilk sayıyı atan takım kazanır.

3.Şut saati kullanılmaz. Eğer bir takım sayı atmak için yeterince hamle yapmıyorsa, hakem son 5 saniyeyi saymak suretiyle takımı uyarır.

4. Ceza durumları uygulanmaz. Atış halindeki fauller, teknik fauller ve sportmenlik dışı fauller hariç tüm fauller sonrası oyun, topun iki sayı çizgisinin gerisinden savunma ve hücum arasında topun verilip alınmasıyla devam eder.

5. Mola verilmez.

Not: Uygun bulunduğu takdirde 6.Madde’de öngörülen esneklik de uygulanabilir.


Türkiye’de 2013 yılında Türkiye Basketbol Federasyonu öncülüğünde hayata geçirilen 3x3 Türkiye Turu’na her yıl binlerce basketbolsever katılıyor. Üstelik turnuvalara katılmak için lisanslı basketbolcu olmanıza gerek yok. Basketbol sporunu seven, kendini ispatlamak isteyen herkes 3x3 Turnuvalarına katılabilir.

3X3 NEDİR?

Heyecan verici, dinamik ve yenilikçi 3x3 Basketbol, dünyanın her yerinde oynanan farklı formatlardaki sokak basketbolundan esinlenerek geliştirilmiştir. Maçlarda üç kişilik iki takım standart bir yarı saha içerisinde karşılaşır.

NASIL OYNANIR?

3 asil 1 yedek oyuncudan oluşan takımlar yarı sahada (tek potada) 10 dakikalık maçlar oynarlar. Hücum süresi 12 saniye olan maçlarda oyuncu değişimi sınırsız olup, bireysel faul yerine takım faulü uygulanır. Detaylı oyun kuralları için tıklayınız.

KAYITLAR

FIBA’nın resmi organizasyonu olarak tanımlanan 3x3 Türkiye Turu ve diğer 3x3 organizasyonlarının kayıtları play.fiba3x3.com üzerinden alınmaktadır. play.fiba3x3.com üzerinden kayıt olan sporcular aynı zamanda kazandıkları maçlara, elde ettikleri derecelere göre puanlar kazanıp FIBA sıralamalarında kendilerine yer bulabilirler.

KAYIT AŞAMALARI

1.Aşama/ play.fiba3x3.com’dan Profil Oluşturma

Kişisel Profil Oluşturulması Detaylı Anlatım
Herhangi bir 3x3 turnuvasına katılacak bir kişi ilk olarak https://play.fiba3x3.com/ adresine giderek kişisel profilini oluşturması gerekmektedir. Kişisel profilini oluşturmayanlar FIBA onaylı 3x3 turnuvalarına kayıt işlemlerini gerçekleştiremez.

İlk olarak https://play.fiba3x3.com/ linkine tıklanarak kayıt sayfasına gidilmelidir. Sitede Türkçe dil seçeneği mevcuttur.

Açılan sayfanın sağ alt tarafında bulunan Kayıt Ol (SING UP) butonuna tıklayarak kayıt işlemleri başlatılır.

Karşımıza çıkan ekranda ilk olarak *Cinsiyet (Gender) sonrasında ise *Doğum Tarihi (Date of Birth) gün, ay ve yıl şeklinde girilir ardından FIBA 3x3’e Kaydol (Sing Up To FIBA 3x3) butonuna tıklanır. 13 yaşın altında olan sporcular siteye sadece kullanıcı adı belirleyerek kayıt yaptırabilir.

Sonrasında sırasıyla şu bilgiler girilir;

*İsim (First Name)

*Soyisim (Last Name)

*Ülke (Nationality)

*Yaşadığınız şehir (Home Town)

*E-Posta (E-mail): Buraya geçerli ve aktif olarak kullandığınız e-posta adresini yazmalısınız.

*Telefon Numarası (Phone Number)

*“FIBA 3x3’ün şartlarını, koşullarını ve gizlilik politikasını kabul ediyorum” yazılı kutucuğa tıklanır. (I accept the FIBA 3x3 Terms and Conditions and Privacy Policy)

Başında * işareti bulunan tüm alanların doldurulması zorunludur.

Yukarıda istenen bilgiler girildikten sonra FIBA 3x3’e Kaydol (Sing Up To FIBA 3x3) butonuna tıklanır ve kayıt işleminin birinci aşaması tamamlanır.

Daha sonra karşınıza Lütfen E-Postanızı Kontrol Ediniz (Please Confirm Your E-Mail ) uyarısı çıkacak ve devamında Kayıt İşlemine Devam Et (Continue Registration) butonuna tıklamalısınız.

Kayıt işleminin tamamlanması için, kayıt esnasında belirttiğiniz adresinize “E-Postanızı doğrulayın” başlıklı bir e-posta gönderilecektir. E-posta adresinizi doğrulamak için, e-postanıza gönderilen mailin içerisindeki Mavi Düğmeye tıklayın (Click Here To Verıfy My E-Mail Address), ardından yeni profil sayfanıza yönlendirilerek kayıt işlemi tamamlanacaktır.

Profilinizin onaylanması için e-posta adresinize gönderilen bağlantıya mutlaka tıklamalısınız.

2. Aşama / Takım Kaydı

Profil oluşturduktan sonra, play.fiba3x3.com adresi üzerinden Etkinlikler (Event) bölümüne tıklayarak arama kısmından katılacağınız organizasyonu bulabilirsiniz. Organizasyonu bulduktan içerisine girerek sağ bölümünde yer alan Kayıt Ol (Register) butonuna tıklamalısınız.

Herhangi bir organizasyona kayıt olacağınız zaman karşınıza Takım Lideri (Team Lead) ve Oyuncu (Player) olarak iki farklı opsiyon çıkacaktır.

Kendiniz oynuyorsanız eğer “Oyuncu (Player)” olarak kayıt olmalısınız. Bu seçeneği kullanırken, siteye kendi hesabınızla giriş yapmanız istenecektir.

Kayıt olurken Takım İsmi (Team Name) , E-Posta (E-Mail) ve Telefon Numarası (Phone Number) bilgilerini girdikten sonra, Kayda Devam Et (Continue Registration) butonuna tıklamalısınız. Bu işlemi yaptıktan sonra organizasyon kaydıyla ilgili e-posta alacaksınız ve ilgili linkte tıklayarak takımınız için diğer oyuncularını ekleme işlemine başlayabilirsiniz. Takım arkadaşlarınızın profilleri yoksa eğer, takım kaydı öncesi profil oluşturmaları gerekmektedir.

3.Aşama
Katılımcı her sporcu yukarıda yer alan Başvuru Belgeleri linkinden 3x3 Türkiye Turu Kişisel Başvuru Belgesini eksiksiz doldurmalıdır. Daha sonra doldurulan belgenin çıktısını alıp üstüne fotoğraf eklemesi gerekmektedir.
4.Aşama
Türkiye Turu yaz etaplarına katılacak tüm sporcular 3. Aşamada eksiksiz doldurdukları 3x3 Türkiye Turu Kişisel Başvuru Belgelerini ve ayrıca yine aynı linkte yer alan 3x3 Türkiye Turu Takım Başvuru Formunu doldurmalı ve imzalamalıdır. Eksiksiz doldurulan ve imzalanan her iki formda organizasyon zamanı yetkili kişiye teslim edilmelidir. Teslim edilen her iki form, organizasyon yetkilisi tarafından incelenir. 3x3 Türkiye Turu Kişisel Başvuru Belgesi, 3x3 Türkiye Turu Takım Başvuru Formu ile karşılaştırılır ve bilgilerin doğruluğu kontrol edilerek yetkili kişi tarafından onaylanır. Bu şekilde katılımcı sporcuların kayıt aşamaları tamamlanmış olur.


Nasıl kayıt olurum?

3x3 ile ilgili detaylı bilgi almak için 3x3@tbf.org.tr adresine mail atabilirsiniz.